ΣΧΟΛΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΩΝ Ε.Μ.Π, 2012-13,
9ο ΕΞΑΜΗΝΟ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ 9
Διδακτική Ομάδα:Αριάδνη Βοζάνη, Μπούκη Μπαμπάλου, Γιώργος Παρμενίδης
Επικουρικό Διδακτικό Έργο: Ειρήνη Ανδρουτσοπούλου, Χρυσούλα Καραδήμα
Εξωτερικός Συνεργάτης: Γιάννα Σταυρουλάκη

Με την επέτειο των 100 χρονών από την ένταξη της Θεσσαλονίκης στον σύγχρονο ελληνικό κράτος ένα πλήθος προβληματισμών γύρω από την ταυτότητα της πόλης και το μέλλον της έρχεται στο προσκήνιο. Η ταυτότητα αυτή ορίζεται από την σύγχρονη εικόνα της , τα ιστορικά της ίχνη, την ιδιαίτερη τοπογραφία της αλλά επιπλέον και από την απώλεια και την σιωπή του πολυπολιτισμικού
της χαρακτήρα.
Το άνοιγμα της προς την θάλασσα, ‘ σαν πέταγμα μιας πεταλούδας’ αποτελεί διαχρονικά ένα από τα πιο ιδιαίτερα συστατικά στοιχεία αυτής της ταυτότητας . Στο κέντρο της πόλης η σχέση της θάλασσας με τα κτήρια, όχι σε απόσταση αλλά πάνω στην ακτή, η στενή προκυμαία που προκαλεί την ενιαία αντίληψη των κτισμάτων με το νερό, έχει σχολιαστεί εμφατικά σε κάθε απόπειρα σχεδιασμού.

Περιοχή μελέτης
Aφορά στην ζώνη με τις αποβάθρες βορειοδυτικά του κέντρου της πόλης. Στα όρια της απόληξης ενός θαλάσσιου περιπάτου και σε άμεση γειτνίαση με το κέντρο, η περιοχή αυτή αναζητά ένα νέο ρόλο μετά την απομάκρυνση των λειτουργιών του εμπορικού λιμανιού που υποστήριζε. Με ποιους όρους ο σχεδιασμός της κατοικίας ή/ και άλλων χρήσεων απαντά στην προβληματική προσδιορισμού της νέας ταυτότητας του τόπου και της διασύνδεσης του με την πόλη?

Οργάνωση του μαθήματος
Α. Η Θεσσαλονίκη από μακριά. Προετοιμασία για ένα ταξίδι
Στο πρώτο στάδιο θα επιχειρήσουμε την ανάγνωση της πόλης μέσα από την βιβλιογραφία και τις ιστοσελίδες που προτείνονται, με στόχο την χαρτογράφηση των δεδομένων που την διαμορφώνουν.
Οι σπουδαστές θα χωριστούν σε τρεις ομάδες με σκοπό την παρουσίαση τριών θεματικών
ενοτήτων.
1. Διαστρωμάτωση της ιστορίας της πόλης.
2. Τάσεις ανάπτυξης στην πόλη.
3. Τυπολογίες κατοίκησης σε θαλάσσια
μέτωπα.
Β. Επίσκεψη/ Περιήγηση του τόπου.
Το δεύτερο στάδιο αφορά την επί τόπου ανάγνωση της πόλης και της συγκεκριμένης περιοχής μελέτης. Κατά την επίσκεψη θα οργανωθούν ομιλίες από διδάσκοντες της Αρχιτεκτονικής Σχολής του Α.Π.Θ. με στόχο την κατανόηση των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών που αφορούν στο θέμα.
Γ. Διατύπωση της πρότασης
Στο τρίτο στάδιο θα διερευνηθούν οι στρατηγικές επέμβασης που θα καθορίσουν την συγκεκριμένη πρόταση. Το στάδιο αυτό θα αναλυθεί σε δυο επί μέρους ενότητες με ενδιάμεσες παρουσιάσεις.
Α) Διαγραμματική διατύπωση της στρατηγικής επέμβασης σε αναφορά με την ανάγνωση/ ανάλυση της περιοχής
Β) Σχεδιασμός της πρότασης.
Οι κατ’ ελάχιστον απαιτήσεις του μαθήματος περιλαμβάνουν την τελική παρουσίαση σε σχέδια 
κλ. 1/500 και 1/200 και σε πρόπλασμα κλ. 1/500 Στο στάδιο αυτό θα οργανωθεί εργαστήριο για την εκμάθηση εργαλείων με στόχο την παραμετρική προσέγγιση του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού.
Το μάθημα θα συσχετιστεί με την διδ. ομάδα της Αρχιτεκτονικής Σχολής του ITU που επεξεργάζεται αντίστοιχα ζώνη του θαλάσσιου μετώπου στην ασιατική πλευρά της Κωνσταντινούπολης και επιχειρεί να απαντήσει στην διαλεκτική σχέση Θεσσαλονίκης / Κωνσταντινούπολης.



Friday, April 4, 2014

Dead End with a View_Κωνσταντινίδου Ελευθερία_Επαναληπτική Εξεταστική







No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.