ΣΧΟΛΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΩΝ Ε.Μ.Π, 2012-13,
9ο ΕΞΑΜΗΝΟ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ 9
Διδακτική Ομάδα:Αριάδνη Βοζάνη, Μπούκη Μπαμπάλου, Γιώργος Παρμενίδης
Επικουρικό Διδακτικό Έργο: Ειρήνη Ανδρουτσοπούλου, Χρυσούλα Καραδήμα
Εξωτερικός Συνεργάτης: Γιάννα Σταυρουλάκη

Με την επέτειο των 100 χρονών από την ένταξη της Θεσσαλονίκης στον σύγχρονο ελληνικό κράτος ένα πλήθος προβληματισμών γύρω από την ταυτότητα της πόλης και το μέλλον της έρχεται στο προσκήνιο. Η ταυτότητα αυτή ορίζεται από την σύγχρονη εικόνα της , τα ιστορικά της ίχνη, την ιδιαίτερη τοπογραφία της αλλά επιπλέον και από την απώλεια και την σιωπή του πολυπολιτισμικού
της χαρακτήρα.
Το άνοιγμα της προς την θάλασσα, ‘ σαν πέταγμα μιας πεταλούδας’ αποτελεί διαχρονικά ένα από τα πιο ιδιαίτερα συστατικά στοιχεία αυτής της ταυτότητας . Στο κέντρο της πόλης η σχέση της θάλασσας με τα κτήρια, όχι σε απόσταση αλλά πάνω στην ακτή, η στενή προκυμαία που προκαλεί την ενιαία αντίληψη των κτισμάτων με το νερό, έχει σχολιαστεί εμφατικά σε κάθε απόπειρα σχεδιασμού.

Περιοχή μελέτης
Aφορά στην ζώνη με τις αποβάθρες βορειοδυτικά του κέντρου της πόλης. Στα όρια της απόληξης ενός θαλάσσιου περιπάτου και σε άμεση γειτνίαση με το κέντρο, η περιοχή αυτή αναζητά ένα νέο ρόλο μετά την απομάκρυνση των λειτουργιών του εμπορικού λιμανιού που υποστήριζε. Με ποιους όρους ο σχεδιασμός της κατοικίας ή/ και άλλων χρήσεων απαντά στην προβληματική προσδιορισμού της νέας ταυτότητας του τόπου και της διασύνδεσης του με την πόλη?

Οργάνωση του μαθήματος
Α. Η Θεσσαλονίκη από μακριά. Προετοιμασία για ένα ταξίδι
Στο πρώτο στάδιο θα επιχειρήσουμε την ανάγνωση της πόλης μέσα από την βιβλιογραφία και τις ιστοσελίδες που προτείνονται, με στόχο την χαρτογράφηση των δεδομένων που την διαμορφώνουν.
Οι σπουδαστές θα χωριστούν σε τρεις ομάδες με σκοπό την παρουσίαση τριών θεματικών
ενοτήτων.
1. Διαστρωμάτωση της ιστορίας της πόλης.
2. Τάσεις ανάπτυξης στην πόλη.
3. Τυπολογίες κατοίκησης σε θαλάσσια
μέτωπα.
Β. Επίσκεψη/ Περιήγηση του τόπου.
Το δεύτερο στάδιο αφορά την επί τόπου ανάγνωση της πόλης και της συγκεκριμένης περιοχής μελέτης. Κατά την επίσκεψη θα οργανωθούν ομιλίες από διδάσκοντες της Αρχιτεκτονικής Σχολής του Α.Π.Θ. με στόχο την κατανόηση των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών που αφορούν στο θέμα.
Γ. Διατύπωση της πρότασης
Στο τρίτο στάδιο θα διερευνηθούν οι στρατηγικές επέμβασης που θα καθορίσουν την συγκεκριμένη πρόταση. Το στάδιο αυτό θα αναλυθεί σε δυο επί μέρους ενότητες με ενδιάμεσες παρουσιάσεις.
Α) Διαγραμματική διατύπωση της στρατηγικής επέμβασης σε αναφορά με την ανάγνωση/ ανάλυση της περιοχής
Β) Σχεδιασμός της πρότασης.
Οι κατ’ ελάχιστον απαιτήσεις του μαθήματος περιλαμβάνουν την τελική παρουσίαση σε σχέδια 
κλ. 1/500 και 1/200 και σε πρόπλασμα κλ. 1/500 Στο στάδιο αυτό θα οργανωθεί εργαστήριο για την εκμάθηση εργαλείων με στόχο την παραμετρική προσέγγιση του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού.
Το μάθημα θα συσχετιστεί με την διδ. ομάδα της Αρχιτεκτονικής Σχολής του ITU που επεξεργάζεται αντίστοιχα ζώνη του θαλάσσιου μετώπου στην ασιατική πλευρά της Κωνσταντινούπολης και επιχειρεί να απαντήσει στην διαλεκτική σχέση Θεσσαλονίκης / Κωνσταντινούπολης.



Tuesday, November 27, 2012

Βιβλιογραφία


Θεσσαλονίκη

Aλέκα Καραδήμου Γερόλυμπου (1995). Η Ανοικοδόμηση της Θεσσαλονίκης μετά την
πυρκαγιά του 1917. Ένα ορόσημο στην ιστορία της πόλης και στην ανάπτυξη της ελληνικής
πολεοδομίας. 
University Studio Press. Θεσσαλονίκη

Aλέκα Καραδήμου Γερόλυμπου (2004). Μεταξύ ανατολής και δύσης. Θεσσαλονίκη &
βορειοελλαδικές πόλεις στο τέλος του 19ου αιώνα. 
University Studio Press. Θεσσαλονίκη

Aλέκα Καραδήμου Γερόλυμπου (2002).Το χρονικό της μεγάλης πυρκαγιάς. Θεσσαλονίκη,
Αύγουστος 1917. University Studio Press. Θεσσαλονίκη

Λόης Παπαδόπουλος (επιμ.) (2001). Mετασχηματισμοί του αστικού τοπίου. Αρχιτεκτονικές
μελέτες και έργα του Οργανισμού Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης Θεσσαλονίκη
1997. Εκδοτικός Οργανισμός Λιβάνη. Αθήνα, 
Ειδικά τα κεφάλαια: Ανάδειξη του θαλάσσιου
μετώπου της Θεσσαλονίκης και Ανάμεσα στην πόλη και στην θάλασσα.

Sabine Lebesque (editor) (1996). Between Sea and City. Eight Piers for Thessaloniki.
NAi Publishers, Rotterdam, Organization for the Cultural Capital of Europe- Thessaloniki
1997. The Netherlands.

Τεύχος 12-13/1993. Θεσσαλονίκη «ανοίκεια» πόλη.




Διαγράμματα

Lotus 127/2006.Diagrams

UN Studio.   IFCCA-
             Ponte Parodi- Genoa πράσινη προβλήτα-
             Port-city Las Palmas

OMA          Les Halles

Zaha Hadid.  One North Masterplan,
             Hamburg River Promenade
             JVC Hotel, Guadalajara, Μεξικό 2000.
             El croquis 103/1985




Πόλεις- λιμάνια

Τεύχος 11/1993. Europan. Κτίζοντας την πόλη δίπλα στο νερό.

Mirko Zardini (edit.) (1999). Manuel de Sola. Designing Cities. Electa, Milano.

Cesare Macchi Cassia & Δημήτρης Καρύδης (επιμ). Πρόγραμμα Ηρακλής. Δέκα σχέδια για
την ελληνική πόλη. Αθήνα, 1997.Ειδικά τα κείμενα των Giorgio Grassi, Franco Purini, Κώστα
Μωραίτη.


Almere         OMA, Rem Koolhaas, Almere masterplan
               Manuel de Sola, Public space
               Christian de Ponzamparc, Συγκρότημα De Citadel
               MVRDV, Floriade

Barcelona      Moll de la Fusta
               Passeo Maritime
               Forum 2004


Stefano Boeri. Punta Verde, Marina di Carrara
               Med Park, Napoli, Italy

Genoa Port Competition, 1997




Κατοικία-πόλη

Bernard Huet: The city as a dwelling space. Lotus International 41/1984, σελ. 6-17.

Kenneth Frampton: H εξέλιξη των ιδεών για την κατοικία 1870-1970. Aρχιτεκτονικά Θέματα 8, 1974. σελ. 115-119

Kazuyo Sejima, Metropolitan Housing Studies. El croquis77(1)/1996
               Gifu Κitagata Apartments Buildings.                     
               http://gifuprefecture.blogspot.gr/

Lotus 94/1997. Contemporary Research into Housing.
Εκτεταμένη παρουσίαση του Borneo Sporenburg, Amsterdam και της μελέτης Makuhari Housing του Steven Holl.

Bru, E. (2001). Coming from the south. Barcelona: Actar.

Gausa, M. (2002). Housing + Single - family housing. Barcelona: Actar Publishers.

Hertzberger, H. (2002). Μαθήματα για σπουδαστές της αρχιτεκτονικής. Αθήνα: Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Ε.Μ.Π.

Hertzberger, H. (2000). Space and the Architect, Lessons in Architecture 2. Rotterdam: 010 Publishers.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.